Türkiye’de navigasyon
Avrupa’da 90’ların sonunda kullanılmaya başlanan navigasyon sistemleri Türkiye’de kullanılmaya ancak 2005 yılı sonlarında başlamıştır.
Sistem bilinmediği için yerel elektronik firmaları bu ürüne başlangıçta mesafeli durmuşlardır. Avrupa’nın önde gelen navigasyon markaları ise Türkiye pazarını yeterli görmedikleri için bu pazara girme konusunda yavaş davranmışlardır. Bu da navigasyon pazarının gelişimini yavaşlatmıştır.
Başlangıçta 1-2 ithal marka ile yıllık 3000 adet ile başlayan pazar 2011 yılında 25 marka ve 400.000 adede ulaşmıştır.
Türkiye pazarında ağırlık yerli markalardadır. Yabancı markalardan bazıları fiyatı bazıları da kullandıkları haritaların yetersizliği nedeniyle Avrupa’daki Pazar paylarına Türkiye’de ulaşamamıştır.
Türkiye’de gerek taşınabilir navigasyon gerekse araç içi navigasyon sistemlerinde pazarda Başarsoft haritalı cihazların üstünlüğü söz konusudur.
Başarsoft haritaları kullanıcıya IGO, Garmin, MLS gibi yazılımlar ile ulaşmaktadır. Başarsoft haritası kullanan cihazlarla ilgili bilgiye markalar sayfasından da ulaşılabilir.
Türkiye’de 17 milyon adet aracın olduğu düşünüldüğünde yıllık minimum 1 milyon adet navigasyon cihazının satılması hedefleniyor. Ancak pazar bugün bu rakamın çok uzağındadır.
TMC servisinin de devreye alınmasıyla pazarın daha da büyümesi beklenmektedir.
Otomotiv endüstrisinde de vazgeçilmez donanım olma eğilimi her geçen gün artmaktadır.
Artık birçok araçta navigasyonlu multimedya eğlence sistemleri tercih edilmekte, bu da navigasyon pazarının eğilimini bu yöne çevirmektedir.
Bu tür cihazların fiyatlarının ucuzlamasıyla beraber pazarın PND’denin Car’a doğru kayması da beklenen gelişmelerden bir tanesidir.
Yine tablet ve akıllı telefon pazarındaki büyüme ve bu ürünlerin GPS’li olması PND pazarını etkileyen faktörlerden birisi olarak göze çarpmaktadır.
Özetle navigasyon pazarı hızla büyümeye devam etmekte ancak platformlar değişkenlik göstermektedir.